سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گواهی اس اس ال چیست و چه فایده ای دارد؟ SSL

گواهی ssl یک گواهینامه امنیتی برای وبسایت های بزرگ و کوچک می باشد که می توان آن را بصورت رایگان یا پولی خریداری کرد. گواهی ssl که به عنوان یک Certificate  شناخته می شود، انواع مختلفی دارد که در ادامه این مقاله از وبسایت آکادمی ssl به بررسی آن خواهیم پرداخت.
یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بازدیدکنندگان از یک وب‌سایت به آن توجه کرده و اعتبار شما را با آن می‌سنجند، امنیت وبسایت  و داده های کاربران است. داشتن گواهی SSL یکی از پروتکل های با کیفیت و استاندارد برای امنیت سایت بوده و می‌تواند موجب اطمینان خاطر مخاطبین شما شود. اگرچه بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها این فاکتور اساسی را نادیده می‌گیرند، اما زمانی که اهمیت آن را بشناسند، قطعاً نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهند بود. ازاین‌رو، در ادامه بیشتر درباره گواهی SSL صحبت کرده و به روش های بررسی یک سایت جهت داشتن این گواهینامه ssl امنیتی خواهیم پرداخت.
گواهی SSL که در معنای کلمه مخفف عبارت (Secure Sockets Layer) است، آخرین ورژن آن در سال 1995 منتشر شده و امروزه از واژه TLS به جای SSL استفاده می شود. در مقاله تفاوت SSL و TLS به بررسی دقیق مشخصات هر کدام این گواهینامه های امنیتی وبسایت پرداخته ایم.

 اس اس ال  نوعی گواهی دیجیتالی برای تایید هویت یک وب‌سایت است و یک اتصال دارای رمزگذاری را فراهم می‌کند. این گواهی امنیتی، پیوند رمزگذاری شده را بین یک سرور و مرورگر ایجاد می‌کند، درنتیجه هکر ها و نرم افزار های مختلف در رمز گشایی داده ها، تقریبا ناتوان خواهند بود. در واقع پیوند امن و رمز گذاری شده توسط پروتکل https صورت می گیرد. اگر می خوهید بدانید https چیست ؟ خواندن این مقاله خالی از لطف نیست.

گواهینامه های SSL گواهینامه های امنیتی برای وب سایت های بزرگ و کوچک هستند و می توان آنها را به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه خریداری کرد. گواهینامه های ssl انواع مختلفی دارند که به آنها گواهی نیز می گویند که در ادامه این مقاله از سایت آکادمی ssl به بررسی آنها می پردازیم.
یکی از مهم ترین عواملی که بازدیدکنندگان وب سایت روی آن تمرکز می کنند و میزان اعتماد شما را می سنجند، امنیت وب سایت و داده های کاربر شماست. داشتن گواهینامه SSL یکی از پروتکل های با کیفیت و استاندارد برای امنیت وب سایت است و به مخاطبین شما آرامش خاطر می دهد. اگرچه بسیاری از وب مسترها این عامل اساسی را نادیده می گیرند، اما وقتی اهمیت آن را بدانند، هرگز بی تفاوت نخواهند بود. بنابراین، در ادامه، بیشتر در مورد گواهینامه های SSL صحبت خواهیم کرد و راه های بررسی اینکه آیا سایتی دارای این گواهی امنیتی است یا خیر، بحث خواهیم کرد.
گواهی SSL که مخفف عبارت Secure Sockets Layer است که آخرین نسخه آن در سال 1995 منتشر شد، امروزه به جای SSL از عبارت TLS استفاده می کند. در مقاله تفاوت بین SSL و TLS

شرکت ها و سازمان های فعال در بخش اینترنت باید گواهی SSL را به وب سایت خود اضافه کنند تا از تراکنش های آنلاین خود محافظت کنند و بنابراین اطلاعات مشتری را ایمن نگه دارند. به طور کلی، نقش یک گواهینامه SSL اتصال موارد زیر است.

  1. نام دامنه، سرور یا میزبان
  2. هویت سازمانی (مانند نام تجاری) و مکان

به طور خلاصه، این گواهی اتصال اینترنت شما را ایمن می کند و از تغییر یا دسترسی افراد مخرب به اطلاعات جلوگیری می کند. ساده ترین راه برای اطمینان از اینکه سایت دارای این گواهی است، قرار دادن یک نماد قفل در کنار نوار آدرس URL است. این گواهی که حدود 25 سال پیش معرفی و استفاده شد، در چندین نسخه مختلف موجود است که همه آنها در مقطعی با مشکلات امنیتی مواجه شده اند. آخرین نسخه اصلاح شده به TLS تغییر نام داد. البته این گواهی امنیتی همچنان به همان نام قبلی خوانده می شود.

گواهینامه های SSL چگونه کار می کنند؟

 

وظیفه اصلی گواهینامه SSL این است که اطلاعات ارسال شده بین کاربر و وب سایت را غیرقابل دسترس کند. برای جلوگیری از دسترسی هکرها، الگوریتم های رمزگذاری برای پشتیبانی و محافظت از داده های در حال انتقال وجود دارد. این داده ها شامل اطلاعات حساس مانند نام و مشخصات، آدرس، اطلاعات حساب بانکی و سایر جزئیات مالی در تراکنش ها می شود.

فرآیند عملیات گواهی SSL به شرح زیر است:

 

  • سرور یا مرورگر سعی می کند به وب سایت یا وب سرور ایمن شده با گواهی SSL متصل شود.
  • سرور یا مرورگر برای شناسایی وب سرور درخواست می کند.
  • در پاسخ به این درخواست، وب سرور یک کپی از گواهی SSL را به سرور یا مرورگر ارسال می کند.
  • سرور یا مرورگر گواهی را بررسی می کند و در صورت اعتماد به وب سرور سیگنال می دهد.
  • وب سرور یک تأیید دیجیتالی امضا شده برای شروع یک جلسه رمزگذاری شده SSL صادر می کند.
  • داده های رمزگذاری شده بین یک مرورگر یا سرور و یک وب سرور به اشتراک گذاشته می شود.
  • کل فرآیند فقط چند میلی ثانیه طول می کشد.


انواع وب سایت ها برای اطمینان از امنیت اطلاعات کاربری خود، نشان دادن مالکیت وب سایت، جلوگیری از جعلی سازی افراد سودجو و البته جلب اعتماد کاربران به گواهینامه SSL نیاز دارند. اگر وب سایتی دارید که کاربران باید در آن وارد شوند و اطلاعات شخصی مانند شماره کارت یا داده های محرمانه و غیره را وارد کنند، باید بتوانید این اطلاعات را ذخیره کنید. گواهینامه های SSL به ایمن سازی این تعاملات آنلاین کمک می کند و به کاربران اطمینان می دهد که وب سایت برای وارد کردن اطلاعات آنها معتبر و ایمن است.

همانطور که قبلاً گفتیم، وقتی یک وب سایت این گواهی را دریافت می کند، کلمه "HTTPS" را در URL خود خواهد داشت. اگر مرورگر سایت HTTP را ناامن بداند. در واقع این ویژگی نشانه ای واضح برای کاربر است که سایت را امن نگه می دارد. بنابراین، مشاغل آنلاین به سمت دریافت این گواهی و تغییر آدرس خود به HTTPS سوق داده می شوند.

داشتن گواهینامه SSL به محافظت از بسیاری از اطلاعات کمک می کند، از جمله:

اعتبار ورود بیننده
اطلاعات تراکنش یا حساب بانکی